Friday, July 3, 2009

Bertolong bantulah kebaikan dan taqwa, jangan tolong buat dosa dan permusuhan.



Al-Quran diturunkan untuk menjadi pedoman hidup bangsa Arab yang terkenal dengan zaman kejahilannya pada masa tersebut. Namun Al-Quran itu bukan sahaja harus menjadi panduan hidup kepada kaum Arab sahaja. Melayu, Cina, India, Jawa ke... Banjar ke... orang Perak ke... orang Klate ke... orang Kedah ke... atau orang PAS ke orang UMNO ke... sesiapa sahaja yang mengaku beriman dengan Allah wajib mengambil kalimah Allah sebagai pedoman hidup.

Berbalik kepada senario politik Melayu kita semalam dan hari ini, agak janggal kita melihat sesetengah parti politik yang mendakwa parti Islam tetapi terus berbalah, berkelahi malah sanggup memutuskan tali persaudaraan sesama Islam. Dulu mereka mengkafirkan sesama Islam, semalam mereka sanggup menolak malah mencaci maki puak UMNO yang katanya nak bersatu dengan PAS membentuk Kerajaan Perpaduan.

Lebih menghairankan lagi, mereka sanggup menempelak dan ingin mengusir Ustaz Nasharuddin Mat Isa keluar dari PAS kalau terus nak berpakat dengan UMNO bagi penyatuan bangsa Melayu dan pengukuhan Islam.

Inilah kita...! Inilah bangsa kita...! Inilah cara busuk yang selalu kita amalkan. Kita suka memaki hamun sesama kita. Kita sanggup berpatah arang sesama saudara. Malah kita tidak segan-segan berkerat rotan sesama bangsa kita walaupun kita tahu akhirnya kita sendirilah yang akan rugi, rugi...rugi... dan Melayulah yang akan terus rugi...!

Kita tahu, memutuskan silaturrahim antara saudara Islam ini adalah satu perbuatan yang cukup buruk dan sangat hina sekali. Tidakkah kita mahu sedar bahawa ini bukannya daripada ajaran Islam, sebaliknya sangat dilaknati oleh Islam. Tidakkah kita mahu menginsafi bahawa ini sebenarnya amalan syaitan?

Kita tidak mahu bersatu dengan Melayu UMNO kerana kita kata mereka sesat macam Ayah Pin, kita kata mereka sosialis yang tolak agama Islam, kita kata UMNO sama dengan KOMUNIS Chin Peng. Walaupun kita tahu Chin Peng itulah yang memporak perandakan bangsa kita, agama kita, negara kita malah kesejahteraan hidup kita suatu masa dulu. Sebaliknya UMNO itulah yang berhempas pulas mempertahankan tanah air tercinta ini dan mengenyahkan Chin Peng dari wilayah keramat ini.

Nah... kini di Kedah kita digemparkan pula apabila DAP memutuskan keluar daripada Pakatan Rakyat Kedah kerana Ustaz Azizan dah robohkan tempat penyembelihan babi di Alor Setar. Tapi... apapun bagiuh lah Ustaz Azizan berani buat macam tu... orang Sg. Bujur Sg. Limau Dalam sokong le tuu...!

Namun apa yang perlu kita renungkan dan ambil natijahnya bahawa DAP berpakat dengan kita kerana kepentingan mereka akan dipenuhi. Mereka mudah sahaja berbalah dengan kita hanya kerana bab BABI, BABI,... dan memang BAABIII...! DAP dengan mudah sahaja berkelahi dengan kita walaupun persoalan babi. Bayangkanlah jika membabitkan persoalan yang lebih besar seperti pembahagian kek kemakmuran negara, persoalan tanah 999 tahun ataupun kebebasan Agama atau lain-lain lagi?

Wajarlah DAP berkelahi dan keluar Pakatan Rakyat Kedah kerana dah jelas ideologi politik mereka tak sama, warna pun tak sama, agama jelas dah berbeza. Makanan pun tak sama – mereka makan babi, kita dakk. Yang kita pi dok tutup tempat sembelihan babi tu buat apa...? DAP takut nanti babi depa tak boleh disembelih... dan, tentu nanti depa kata pada Ustaz Azizan bila babi tak disembelih, maka hukumnya akan jadi haram. Nanti puak-puak DAP naik atas pentas dok berceramah dan berhujah macam tu, apa kita nak kata dah...? DAP la ni pun, sikit-sikit pakai ayat Quran.

Tak apalah, persoalan tu...biaq pilah, Ustaz Azizan pasti ada jalan penyelesaiannya. Tapi apa yang menyedihkan, memilukan dan meruntun-runtun hati ini, kita sesama kita yang sanggup memaki hamun dan berpatah arang serta berkerat rotan kerana nak menjalin hubungan Kerajaan Perpaduan. Satu pihak yang lain tetap berdegil, keras kepala tak mahu melupakan cerita lama, kononnya pernah dikecewakan oleh UMNO suatu masa dulu. Biarlah kita dok bergocoh sesama kita asalkan kita berbaikbaik dengan puak lain walaupun demo tu makan babi yang tak disembelih sebab Ustaz Azizan dah robohkan rumah sembelihannya.

Ya Allah... Ya Tuhan kami, satukanlah hati-hati kami, satukanlah hati orang-orang Melayu. Janganlah kami menjadi berpecah-belah dan berpuak-puak kerana berpolitik...! Amin.


Sumber : Abl

No comments:

Post a Comment

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai
 

blogger templates | Make Money Online