Sunday, May 31, 2009

Husam Musa Mogok Lapar


Komen Wira: Wajar atau tak wajar bila mana ada pemimpin Islam yang bertindak di luar daripada pegangan akidah ahli Sunnah Wall Jamaah. Rakyat Perak perlu lebih tahu hukum dalam Islam bila kita nak berniat untuk berpuasa. Wajar atau tak wajar bila pemimpin mampu memudaratkan kesihatan rakyat dengan mengambil kesempatan atas kuasa kepercayaan yang diberi kepada beliau.

Wira tertarik sungguh artikel yang dihasilkan oleh blogger Tingkat 6. Mari kita renungi bersama... ada ayat yang Wira mudahkan agar kita lebih memahami maksud yang hendak disampaikan oleh blogger Tingkat 6.

Sumber: http://tingkat-6.blogspot.com

Perkataan mogok lapar yang diwarwarkan oleh pihak yang berputus asa/kecewa dalam perjuangan politik mereka menghasut para penyokong di seluruh Perak supaya menyokong saranan mereka. Perkara ini amat bertentangan dengan pegangan agama Islam dan pegangan Aqidah Ahli Sunnah Wall Jamaah yang menjadi amalan kepada seluruh umat warganegara kita Malaysia.

2. Perbuatan mogok lapar bertentangan dengan agama Islam yang menjadi anutan majoriti warganegara kita, ianya boleh membawa kepada kemudaratan kepada diri dan kandungan jika si perempuan sedang mengandung.

3. Perbuatan ini mungkin boleh membawa kematian jika perbuatan seperti itu berlarutan, dalam Islam di larang dengan sekeras-kerasnya membunuh diri dengan apa cara sekalipun Firman Allah bermaksud “Jangan Sekali-kali Kamu Mencampak Diri Kamu Dalam Kebinasaan” surah Al-Baqarah ayat 195.

4. Perbuatan mogok lapar selain bertentangan dengan ajaran agama, ianya juga bertentangan dengan peraturan/undang-undang negara, kerana ianya diaju oleh mereka yang putus asa dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan bahawa Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sah sebagai Menteri Besar di mana Sultan Perak membuat keputusan setelah semakan dibuat dari segi peruntukan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, juga selepas memanggil semua 3 orang DUN yang keluar Parti Pakatan dan mengisytiharkan diri sebagai ADUN Bebas. Setelah itu ke Bawah Duli Paduka Raja Perak berpuas hati lalu menggunakan budi bicara berdasarkan kepada Undang-undang Tubuh untuk membubar Dewan justeru YAB Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir kekal sebagai Menteri Besar Perak.

5. Perbuatan mogok lapar menjelaskan kepada semua warganegara bahawa pimpinan PKR di Perak menyanggah keputusan Mahkamah Rayuan semata-mata kerana tidak memihak kepada mereka. Paling mengecewakan saranan ini diketuai oleh Islam yang seolah-olah tidak memahami ajaran Islam atau mereka memahami tetapi nafsu yang jihad (amarah) mengatasi yang baik (mahmudah) dalam jiwa mereka.

6. Mereka PKR sanggup buat apa sahaja asalkan matlamat perjuangan perkara yang bertentangan agama baik bagi mereka, lalu mendesak rakyat supaya mengikut kehendak mereka. Para penyokong PKR janganlah menjual pegangan Aqidah semata-mata kerana nafsu. Justeru itu umat Islam dilarang sekeras-kerasnya melibatkan diri dalam mogok lapar anjuran PKR Perak.

7. Dalam hal ini, calon Timbalan Presiden PAS menyokong tindakan itu, beliau menyatakan perbuatan mogok lapar sama dengan berpuasa, orang Islam dituntut supaya berpuasa. Pandangan Husam Musa dalam hal ini amat cetik kerana menyamakan mogok lapar berpuasa yang difardukan dalam agama kerana puasa di wajib, di wahyu oleh Allah s.w.t. kepada Nabi Muhamad s.a.w. sedangkan mogok lapar dicucuk oleh syaitan ataupun berpandukan kepada cetusan bapa iblis yang di laanat oleh Allah s.w.t.

8. Husam Musa tak boleh jadi Timbalan Presiden PAS kerana PAS dikatakan memperjuangakn Islam. Inikah orang yang akan memperjuangkan Islam? Inikah orang yang akan dipilih untuk mewakili hasrat mereka untuk menegakkan negara Islam di Malaysia. Husam selaku orang Islam, yang ingin menegakkan perjuangan Islam sepatut peka dan sensitif mengenai perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan Islam dan Aqidah. Mogok lapar amalan dulu agama Buddha sejak turun temurun, kini bakal Timbalan Presiden PAS pula menyokong mogok lapar orang-orang PAS dari atas sampai ke bawah jika ada kepentingan diri dan parti tak ada yang tak boleh langgar, keputusan mahkamah, kenyataan mufti-mufti mengenai Hudud, Penguatkuasaan Polis tentang undang-undang seperti jenayah kola putih, perdagangan dan ISA semua tidak di indah belaka. Inilah tabiat jahiliah moden hari ini, semuanya ok kalau untuk diri.

No comments:

Post a Comment

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai






 

blogger templates | Make Money Online