Wednesday, September 2, 2009

Kepala Lembu: Bantahan Orang Melayu Terhadap Pembinaan Kuil Di Selangor

Oleh: Tulip Desa

Tulip setuju dengan Pewaris bahawa kepala lembu yang diletakkan di SUK Selangor sebagai simbolik bantahan Orang Melayu terhadap pembinaan kuil di Seksyen 23. Memang wajar Orang Melayu membantah kerana kawasan kuil itu dibina di kawasan majoriti Orang Melayu. Cuba kita fikirkan adakah Orang Cina bersetuju sekiranya masjid di bina di Cheras yang semua orang tahu itu kawasan majoriti Orang Cina. Sudah tentu apa-apa kepala akan diletakkan di SUK Selangor sebagai tanda bantahan.

Walau apa pun, bantahan tersebut menggambarkan Orang Melayu di Selangor mahu menyampaikan luahan perasaan bahawa sesuatu pembinaan rumah ibadat wajar mendapat persetujuan daripada masyarakat setempat bukannya melalui persetujuan orang yang berkepentingan sahaja. Rasanya Orang Melayu Selangor tidak marah dengan pembinaan kuil tersebut bersandarkan perpaduan dan muafakatan. Sebagai masyarakat majmuk, rakyat tahu bahawa setiap kaum bebas mengamalkan agama dan melaksanakan adat resam masing-masing.

Justeru itu, Menteri Besar Selangor harus sensitif dengan masalah yang berkisar dengan agama dan sensetiviti kaum. Jangan menafikan suara Orang Melayu berkaitan isu tersebut. Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor wajar mengkaji semula kawasan pembinaan kuil di tempat yang sesuai agar tidak lagi membangkitkan kemarahan Orang Melayu.

No comments:

Post a Comment

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai

Bila Gambar Menterjemahkan Keadaan Sebenar Manik Urai






 

blogger templates | Make Money Online